På 1800-talet, när allmän skolgång
infördes i flera länder i Europa, var England och Sverige
föregångsländer och förespråkarna för skolan visste knappt
några gränser för vad som var möjligt bara folket fick
utbildning. Till exempel nämndes det att tvååringar borde kunna
lära sig att räkna ut hur mycket de betalat i ränta efter 7
månader på en totalskuld av 355 kronor med en avbetalning av 6
kronor per månad och en räntesats på 5,4 %.
Riktigt så stora
krav har man inte i Thailand tack och lov, men barnen som går i
förskola får börja lära engelska när de är tre år, under
förutsättning att det är en ”bilingual school” förstås och
de flesta privata skolor är det eftersom det anses viktigt för barnens framtid
att de är tvåspråkiga. För en plats på en privatskola betalar för övrigt föräldrarna mer än 100 000 bath per termin. Det blir därmed näst intill omöjligt för en vanlig arbetarfamilj att ha sina barn i privatskola.
Den klass jag besökte i dag hade 24
elever, fyraåringar. Lärarna var fyra till antalet, tre unga
thailändska kvinnor och en engelsman, David, som var i min ålder
ungefär. David berättade för mig att han egentligen var ingenjör,
men hade hållit på med utbildning på förskolor sedan han kom till
Thailand för cirka 10 år sedan. De tre kvinnliga lärarnas roll var
för mig lite oklar, eller i vart fall var jag väldigt tveksam över
vad två av dem tillförde undervisningen. Den ena gjorde ingenting
och den andra putsade fönster. Den tredje däremot hjälpte till med
att förklara Davids lektion på thailändska när barnen inte förstod och att få barnen
att lyssna när de tappade koncentrationen.
Lektionen inleddes med
att barnen fick lyssna på en, tydligen i anglosaxiska länder,
välkänd barnvisa. Jag skriver tydligen välkänd, för jag hörde
den första gången i 2 ½ män, där sjöng Charlie Harper ”I like
bobbies, I like bobbies ..” här på skolan verkade man dock hålla
sig till originalet. Visan började med ”I like juice, I like
juice, I like juice” därefter stannades bandet och barnen räckte
upp handen och den som svarade fick tala om vad som gillades i
sången, på engelska förstås. Därefter fick barnet gå upp och
peka på rätt bild, den med juice-glaset och säga ”I like juice”.
Samtliga barn hade en sida ur en målarbok och uppgiften fortsatte nu
med att samtliga, i rutan bredvid juiceglaset skulle rita ”One big
circel, three hair, two eyes, two ears, one nose and one big smile”. Så här
fortsatte det med ytterligare fem bilder, bröd, godisklubba och allt
vad det var. Sedan kom nästa uppgift, ”the juice is orange juice,
paint it yellow. Paint the bread brown, paint the lollipop in any
color”. När allt var klart fick barnen visa upp sina sidor, få
dem signerade för att ta hem och visa upp för föräldrarna, som
förstås kunde fråga om saker på engelska under förutsättning
att de själva kunde språket vill säga.
Lektionen var slut och jag
gick och pratade med den läraransvariga kvinnan, för övrigt dotter
till mannen som ”headhuntade” mig. Vi kom överens om att jag
skulle fundera över nyårshelgen och sedan höra av mig. Jag skall
väl erkänna att jag är skeptisk till mitt eget tålamod och
engelska uttal (vore ju för bedrövligt att bli ihågkommen som den
som lärde en hel generation Bangkokbor att prata engelska med
småländsk brytning) samt tveksam till om jag för tillfället vill
binda upp mig fyra timmar per dag, fem dagar i veckan, för
fickpengar. Dessutom har jag min egen kurs för golfpron att tänka på. Men sen var det det här med genvägen till att lära mig thailändska. Får fundera vidare.
Fundera på vilket som framöver ger störst utbyte
SvaraRaderaStörre kunskaper i golf eller Thai/Lasse