onsdag 14 december 2011

Att skaffa mobiltelefon


Nu skulle jag egentligen bara ha ett så kallat simkort för att kunna använda min telefon, men i alla fall. Inom vissa områden, antagligen de flesta, har de betydligt fler anställda i Thailand än vad vi svenskar är vana vid. Om det är ett utslag av servicekänsla eller att man anser att det är bättre att många jobbar till lite lägre lön än att vissa skall behöva gå arbetslösa vet jag inte. Hur som, nu var det det här med min mobiltelefon. För det här finns det i princip tre olika typer av affärer som kan behöva besökas, 1. Telefonförsäljare 2. Teleoperatör 3. Specialbutik för allt annat som rör telefonen. I mitt fall var jag lite osäker på om min telefon var läst till en viss operatör, så jag fick börja på trean. Den var olåst, så det var bara att gå till tvåan. Hos Tvåan kommer en person, A, och frågar vad jag önskar, jag förklarar och vi kommer överens. Han vänder sig till B som skriver in något på en dator och sedan vänder sig till C som tar fram ett litet paket, ropar något till B och sedan ger paketet till D som skriver något och sedan ger paketet till A som frågar mig om jag önskar något mer.
Jag säger, nej tack varvid A vänder sig till D och jag får reda på vad jag skall betala samt att jag inom två timmar kommer att få två sms därefter är det bara att använda telefonen. Lätt som en plätt om det bara fungerat, vilket det naturligtvis inte gjorde. Så efter tre timmar återvände vi för att konstatera att de hade stängt. Tillbaka dagen efter till affärstyp 2 och förklarar varefter en ny A sätter en ny B i arbete. Efter 20 minuter hänvisas vi till en affärstyp 4 som har hand om service. De förklarar efter en stund att HTC (min telefon) inte har 3G därför fungerar inte telefonen. Jag måste köpa en ny. Stopp säger jag, i Sverige fungerar telefonen alldeles utmärkt både på 3 och 4G! I Sverige ja, säger servicepersonen, men nu är vi i Thailand. Det hela slutar på något konstigt sätt trots allt med att min telefon fungerar både för telefoni, sms och dataöverföring och med 3G. Kultur och teknik är lika förunderligt båda två, för oss som begriper intet. Och för den som undrar är det inte ett dugg bättre i Sverige. Har haft samma bekymmer med Telia, två gånger och bägge gångerna tog det mer än en månad att få vad som borde vara rutinarbete fixat.

2 kommentarer:

  1. Vi följer ditt äventyr forsätt skriva.
    Vi i Fliseryd

    SvaraRadera
  2. Följer med intresse fortsättningen.
    Skulle hellre ha varit på plats, men får stanna
    hemma denna vinter/Lasse

    SvaraRadera