torsdag 6 januari 2011

Trafiken i Thailand

Den thailändska trafiken är värd ett eget kapitel. Den styrs, naturligtvis, av lagar och regler som över allt annars, men här finns ett viktigt tillägg, den thailändska pragmatismen. Detta har till följd att i stort sett allt är tillåtet eller i vart fall accepterat så länge inga olyckor sker. Det finns, vad jag sett,enbart en lag eller regel som följs till 100-procent. Inga tvåhjulingar på elevatored highway. Jag misstänker att den bestämmelsen åtföljs enbart för att kassavakterna inte släpper in dem. Annars ser man det mesta. Grundregeln är att det råder vänstertrafik. Jag skriver grundregel för alla typer av tvåhjulingar bryter ständigt mot denna bestämmelse. Bilar och andra typer av fyrhjulingar bryter mot den ju mindre trafikerad vägen är. En normal landsväg till exempel innebär att alla typer av fordon bryter mot denna bestämmelse. Omkörning sker i huvudsak i ytterfil, om det inte av någon anledning anses enklare att köra om i innerfil eller genom att snedda över något parti där ingen väg finns. Innerfilen är i huvudsak till för långsamtgående fordon, men om man kan hålla en högre hastighet genom att kryssa sig fram så varför inte. Fordon inne i en rondell har oftast företräde gentemot de utanför. Detta är dock inte absolut givet. Förare och passagerare skall använda säkerhetsbälte. I vart fall i framsätet. Det är fullt tillåtet att sitta på flak, hänga utanför fordon och så vidare. Motorcyklister skall bära hjälm, i vart fall föraren och på huvudleder och fram till klockan 18. Antalet passagerare (hit räknas människor, djur och paket) på motorcykel bestäms i huvudsak av förarens balansförmåga. Men, på något sätt fungerar det och kanske just beroende av denna pragmatiska syn på trafikregler. Med fungerar menar jag då att trafiken på något mirakulöst sätt flyter på trots alla trafikanter, olyckor hör dock till vardagen. Den inte alltför attraktiva 1:a platsen vad det gäller trafikolyckor, innehas av staden Pattaya. År 2007 omkom där 2,7 personer per dygn i trafikolyckor. Till stor del beroende av det stora antalet turister. Turister, billig sprit och lätt tillgänglig motorcykeluthyrning är ingen bra kombination. Men givetvis är det också många thailändare inblandade i trafikolyckor. Dock bör man som “fallang” vara medveten om att ifall en olycka sker är man genast huvudmisstänkt för att ha förorsakat den. Allt följande en enkel devis, om inte thailändarna själva begriper sig på trafiksystemet hur skulle då en fallang kunna göra det.


 villaområden används gatorna till allt möjligt. Detta beroende på att tomterna, normalt är mycket små och utrymme för vad det vara må, finns helt enkelt inte. Därför blir gatorna till exempel lekplats, parkeringsplats, upplag för diverse byggnadsmaterial och plats för tvättställningen. Det hela kräver en god grannsämja, för visst vore det enkelt att bli irriterad på barnen som sparkar boll runt och mot den nytvättade bilen eller på grannens hundar som försöker och ibland lyckas slita ner tvätten och drar iväg med den runt hela kvarteret. Men sådan är inte thailändaren, vad tjänar det till att bli arg, det innebär ju bara att tappa ansiktet, så thaiaren ler urskuldande och rycker på axlarna som för att säga sånt händer och för övrigt barn och djur, vem kan vara arg på dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar